יום שני, 18 בפברואר 2013

מסחור חזותי בירידים - 10 המלצות לדוכן מנצח!

מה יגרום לתצוגה לתפוס את תשומת לב הלקוחות המגיעים ליריד? 
משהו באווירת יריד מאפשר להתפרע קצת, לחשוב מחוץ לקופסה ולשתף את הלקוחות בפנטזיות ובחוש ההומור שלכם. אם תיהנו מהתהליך הלקוחות ירגישו זאת ואין גבול ליצירתיות.


                   "sugar & more"

אם אתם יוצרים או עסקים קטנים מאד, דוכן הוא סוג של חלון ראווה למוצרים שלכם. אם בחלון הראווה של חנות ניתן לבחור בכל פעם מס' פריטים לתצוגה, הרי שבדוכן מוצגת כמעט כל הסחורה שלכם ולפיכך תכנון דוכן דורש יותר מחשבה.
תצוגה נכונה ביריד חשובה כי היא יוצרת עניין, התלהבות, רושם חיובי על העסק שלכם ומעבר לכך מעבירה מסר ומספרת סיפור. מומלץ שתהיה תמונה כוללת שעולה בקנה אחד עם סוג המוצרים הנמכרים. עוד חשוב שהנושא והסטיילינג יתמכו במסר שאתם רוצים להעביר. 
לדוגמא - אחת ההמלצות שתהיה לי לדוכן המוכר מוצרים טבעיים היא להשתמש באמצעי תצוגה ממוחזרים, בסלים, מסגרות עץ לשילוט ואולי גם בצמחים ועציצים להשלמת האווירה. אופציה נוספת תהיה דווקא בחירת קונספט מעולם אחר למשל, במידה ואותם מוצרים טבעיים מיוצרים בארץ רחוקה רעיון נפלא ומעניין יהיה לעצב דוכן ממפות גאוגרפיות או גלובוסים בשילוב חצים ואלמנטים מאותו עולם.
הנושא המוביל את עיצוב השולחן יכול להשתנות בהתאם לעונות השנה, חגים, קונספט מיוחד שבחרתם או כניסה של מותג חדש למגוון.

לא משנה איזה נושא ייבחר ישנם כמה עקרונות בסיסיים המתאימים לכל תצוגה:
1. תכנון הדוכן - במקרים רבים מציגים בירידים מתכננים את התצוגה בראשם ומשאירים את הסידור הסופי ליום האירוע. אני ממליצה עוד לפני האירוע, ליצור דוגמא של הדוכן כפי שהוא עומד להיראות ובנוסף אם ניתן מומלץ להגיע למקום מבעוד מועד ולראותו. אפשר לתכנן תצוגה מדהימה ולגלות שהתוצאה הסופית אינה כפי שתכננתם ומאוחר מידי לשנותה.
בהנחה שהדוכן אינו לתצוגה בלבד ומטרתו לגרום למבקרים המגיעים ליריד לקנות ממנו והרבה! רצוי לתכנן את הדוכן כך שגם כשהסחורה נמכרת הוא ימשיך להיראות טוב. תצטרכו לעשות שינויים קלים בלבד מידי פעם ובכל מקרה השתדלו לא לעשות זאת מיד אחרי כל ביקור אלא כשיש הפוגה כדי לאפשר ללקוח להרגיש חופשי לגשת ולגעת.


                   "דרא"   
           
2. חשבו איך להבליט את המוצרים שלכם- אם אינכם מצליחים להחליט על נושא, עדיף להשתמש באמצעי תצוגה ניטרליים - זה תמיד עובד. השימוש בצבעים ניטרליים על השולחן יאפשר לסחורה שלכם לבלוט. ללא קשר לצבעים שתבחרו מומלץ להשתמש בכל מקרה בכיסוי שולחן ניטרלי. בד שולחן מקושקש רק מסיט את תשומת הלב מהמוצרים שלכם. ואם מדברים על כיסוי שולחן הקפידו על גיהוץ ועל מראה מהוקצע.
3. אמצעי תצוגה - מומלץ ליישר קו בין כל האלמנטים ואמצעי התצוגה בדוכן כך שידברו באותה שפה. (זה יכול להיות בסוג, בצבע, בחומר, בסגנון, בצורה וכו..) זכרו שכל אמצעי התצוגה אמורים להדגיש ולהבליט את הסחורה שלכם ולא להאפיל עליה.


                   "Tweelingen"  

4. פריסת המלאי על השולחן - שמרו על שולחן כמה שפחות עמוס. מומלץ לא להציף את הדוכן בסחורה ולהגיע לאיזון טוב בין שפע המאפשר בחירה ממגוון רחב לבין צפיפות ועומס מיותר. כפילויות תוכלו לשים מתחת לשולחן בתנאי שארגזים לא מבצבצים והאחסון מאורגן בצורה מוקפדת.


                   "תפו" ו-"החברים של בדי"

5. סידור המוצרים - קומפוזיציה נכונה בד"כ לא נלמדת, זה או שיש לך את זה או שלא ובכל זאת יש כמה כללים: סידור במספרים אי זוגיים עובד טוב יותר כמו גם סידור מגבוה לנמוך. יצירת גושים בעלי מכנה משותף יוצר אפקט ויזואלי וזה יכול להיות לפי צבע, ליין מסוים או קונספט (למשל מוצרים לבנים ומוצרים לבנות).
מומלץ להציב בקדמת השולחן או בגובה העיניים את המוצרים הנמכרים ביותר.


                   "LittleAnne"
                                                   
6. עיצוב לגובה - לקוחות יבחינו פחות בתצוגה השוכבת על השולחן. עיצוב לגובה יבליט את הדוכן שלכם ויש מגוון אפשרויות להגביה תצוגה בדוכן: אמצעי תצוגה מדורג, שימוש במדפים מעוצבים, ארגזים ישנים, תליית פריטים במידה ואתם מציגים תחת קורת גג, מעמדי קומות למיניהם, סולם עם מדפים, תליית קישוטים מעניינים ועוד. בכל נושא שתבחרו ניתן לחשוב על אמצעי שיגביה את התצוגה ויתאים לקונספט.


                   "שוקה"

7. השתמשו בנתונים הטבעיים של המקום - לעתים המקום בו נערך היריד יכול לספק לכם תשתית לתלייה ולהצגת מוצרים בדרך מעניינת.


                   "Babysitter"

8. שילוט והדגמות - שילוט מקצועי מוסיף למראה המוקפד. לא לשכוח לתמחר את המוצרים כך שגם אם אתם עסוקים לקוחות יוכלו להתרשם. אם קשה להסביר את המוצר שלכם נסו להדגים כיצד המוצר ייראה בבית הלקוח או הדפיסו על גבי שלטים איך נראה המוצר שלכם בפעולה. ועוד בנושא הדגמות: אם אתם מוכרים ביגוד, תכשיטים וכו...דאגו לכך שאתם או המוכר המוצב במקום עונד או לובש את הפריטים כי זו יכולה להיות הדוגמא הטובה ביותר. אם יש ליין מסוים שיכול להוות סט, הפרידו את הפריטים מהקבוצות שלהם והדגימו סט שלם.


                   "Toosha"

9. אריזות ושקיות מיוחדות - לקוחות שקנו בדוכן שלכם ממשיכים להסתובב ביריד ולקוחות אחרים יהיו סקרנים לדעת באיזה דוכן קיבלו שקית מושקעת כל כך...



10. צורת הדוכן - התלבטתי רבות בשאלה מה עדיף, דוכן בצורת ח שניתן להיכנס אל תוכו פנימה או דוכן בצורת ח הפוכה כלומר שרק המוכר נמצא בפנים והקהל יכול להתרשם מסביב לשולחן. החלטתי להביא בפניכם את היתרונות והחסרונות של כל אחד: ברגע שיוצרים ח המאפשר כניסה למתחם תחושת הצפיפות עלולה לגרום לחוסר סבלנות ולנטישה מהירה. מספיק שהמוכר נמצא בפנים יחד עם לקוח או שניים והמקום הופך לצפוף. מצד שני נוצרת אינטימיות דומה לזו הקיימת בחנות ויש שליטה על המוצרים. לעומת זאת בצורת ח הפוכה המוכר כאמור מאחורי הדלפק, יש זרימה ותנועה נגישה יותר של לקוחות מסביב בכל זמן נתון ובנוסף ניתן להעמיד יותר ממוכר אחד. במקרה הזה עלולה להיווצר תחושת ריחוק וחוסר שליטה על המוצרים.


                   "sugar & more"

ועוד כמה נקודות לסיום- תאורה טובה חשובה במידה וקיימת אפשרות חיבור לחשמל. פרחים יכולים להוסיף רעננות ויופי, ריחות ליצירת עניין וגם כיבוד יכול להיות נחמד ומזמין.
זכרו, האווירה שתייצרו על השולחן/דוכן ומסביבו יכולה להפוך את העסק שלכם למיוחד יותר, דבר שישפיע על המכירות.


10 תגובות:

  1. טוב לדעת, מיד מפרסמת

    השבמחק
  2. שיתפתי. מצויין!

    השבמחק
  3. תודה על ה-טיפים בעיצוב

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  5. פוסט מדליק ומעשיר!
    והתמונות (והיוצרות) שובות עין.
    רשמתי לי לסידור של היריד הבא...
    לירון

    השבמחק
  6. פוסט מעולה
    שמתי קישור אליו בקבוצה שלי פייסבוק " מרמלדה מרקט, אטסי ומה שביניהם"
    לילך

    השבמחק
  7. נהדר! כל הכבוד ותודה

    השבמחק
  8. תודה רבה על הטייפים. מעורר השראה

    השבמחק